Salgsbetingelser
Innledning
Dette kjøpet er underlagt standard salgsbetingelsene nedenfor for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres i hovedsak av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning av de lovfestede rettighetene, men angir partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsvilkårene, informasjon gitt i bestillingsløsningen og eventuelle særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene har det som er særskilt avtalt mellom partene forrang, så lenge det ikke er i strid med ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil også bli supplert med relevante lovbestemmelser som regulerer bl.a. kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger: urban&raw AS
Adresse: Industriveien 40, 1337 Sandvika
Epost: post@urbanraw.no
Telefon: 452 19 241
Organisasjonsnr.: 916 864 051 MVA
- I det følgende referert til som selger/selger.
Kjøper er forbrukeren som foretar bestillingen, og omtales i det følgende som kjøper/kjøper .
3. Pris
Oppgitt pris for varene og tjenestene er totalprisen kjøperen må betale. Denne prisen inkluderer alle skatter og tilleggskostnader. Merkostnader som selger ikke har informert om før kjøpet skal ikke dekkes av kjøper.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøper har sendt sin bestilling til selger.
Avtalen er likevel ikke bindende dersom det har foregått maskinskriving eller maskinskriving feil i tilbudet fra selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og motparten innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selger kan kreve betaling for varen fra den er sendt fra selger til kjøper.
Dersom kjøper benytter kreditt- eller debetkort til betaling, selger kan reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet belastes samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura utstedes faktura til kjøper når varene sendes. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med påfølgende faktura.
6. Levering
Levering har skjedd når kjøperen, eller dennes representant, har overtatt tingen.
Hvis det ikke er oppgitt leveringstid i bestillingsløsningen, skal selger levere varer til kjøper uten ugrunnet opphold og senest 30 dager etter bestilling fra kunden. Varene skal leveres til kjøper, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han eller dennes representant har fått varen levert i henhold til punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan kjøper heve kjøpet av varene i henhold til angrerettloven.
Kjøper skal gi selger beskjed om bruk av angreretten innen 14 dager etter at fristen begynner å løpe. Fristen inkluderer alle kalenderdager. Dersom fristen går ut på en lørdag, helligdag eller helligdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding sendes før fristens utløp.Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er benyttet, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev)
Angrefristen starter å kjøre:
Ved kjøp av enkeltvarer vil angrefristen løpe fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
Hvis et abonnement selges, eller avtalen innebærer vanlig levering av identiske varer løper fristen fra dagen etter at første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter siste levering er mottatt.
Angrefristen forlenges til 12 måneder etter utløpet av opprinnelig frist dersom selger ikke før avtaleinngåelse informerer selger om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Det samme gjelder ved manglende informasjon om vilkår, frister og prosedyrer for bruk av angreretten. Dersom den næringsdrivende sørger for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøper mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten skal varene returneres til selger uten ugrunnet opphold og senest 14 dager fra meldingen om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper må dekke returkostnadene. Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøpers bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varene på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten rett til å uttak går tapt. Dersom undersøkelsen eller prøvingen av varen går utover det som er rimelig og nødvendig, kan kjøper holdes ansvarlig for eventuell redusert verdi av varen.
Selger plikter å tilbakebetale kjøpesummen til kjøper uten ugrunnethet. forsinkelse, og senest 14 dager fra selger har mottatt melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betaling inntil han har mottatt varen fra kjøper, eller inntil kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varen er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtale mellom partene, og dette ikke er pga. kjøper eller vilkår på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selger.
Ved krav om misligholdsmyndigheter, bør meldingen være skriftlig (for eksempel e-post) av bevisgrunner.
Oppfyllelse
kjøper kan opprettholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det er en hindring som selger ikke kan overkomme, eller dersom oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selger at det er vesentlig ute av forhold til kjøpers interesse i at selger oppfyller. Skulle vanskelighetene forsvinne innen rimelig tid, kan kjøperen likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen mister retten til å kreve oppfyllelse dersom han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Høyde
Hvis selger ikke leverer varen på leveringstidspunktet, må kjøper oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøper heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart dersom selger nekter å levere varen.Det samme gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for avtaleinngåelsen, eller dersom kjøper har meddelt selger at leveringstidspunktet er avgjørende
Dersom varen leveres etter tilleggsfristen forbruker har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for avtaleinngåelsen, må krav om heving fremmes innen rimelig tid etter at kjøper ble kjent med leveransen.
Erstatning
Kjøper kan kreve erstatning for et mindre tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes en hindring utenfor selgerens kontroll som ikke med rimelighet kunne vært tatt i betraktning på avtaletidspunktet, unngått eller overvunnet følgene av.
Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal kjøper gi beskjed til selger innen rimelig tid etter at det ble oppdaget eller burde vært oppdaget at han eller hun ønsker å kreve mangelen. Kjøper har alltid reklamert i god tid dersom det skjer innen 2 måneder fra det tidspunkt mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjon kan fremmes senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er klagefristen fem år.
Hvis varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side , kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve kontrakten hevet og/eller kreve erstatning fra selger.
Klager til selger skal fremsettes skriftlig.
Rettelse eller omlevering
Kjøper kan velge mellom å kreve mangelen utbedret eller levering av lignende varer. Selger kan likevel protestere mot kjøpers krav dersom gjennomføring av kravet er umulig eller påfører selger urimelige kostnader. Retting eller omlevering må skje innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å gjøre mer enn to utbedringsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette betyr at forholdet mellom redusert og avtalt pris tilsvarer forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom det foreligger særlige grunner for dette, kan prisrabatten i stedet settes lik mangelens betydning for kjøper.
Kode
Hvis varen ikke har blitt rettet eller omlevert, kan kjøper også heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller de øvrige forpliktelser etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selger eller vilkår om selgers side kan selger etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde tilbake varen, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøper. Selger vil etter omstendighetene også kunne kreve renter for forsinket betaling, inkassogebyr og rimelig gebyr for uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan opprettholde kjøpet og kreve at kjøper betaler kjøpesummen. Dersom varen ikke er levert, mister selger sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremsette kravet.
Høyde
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøpers side.Selger kan ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt Dersom selger setter en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøper ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Interesse i ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøper ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet etter forhåndsvarsel sendes til Kjøper, som da kan holdes ansvarlig for gebyr etter gjeldsloven Kolleksjon.
Gebyr for uavhentede, ikke-forskuddsbetalte varer
Hvis kjøper unnlater å hente ubetalte varer, kan selger kreve et gebyr fra kjøper. Gebyret skal maksimalt dekke selgers faktiske utlegg for levering av varen til kjøper. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
En garanti gitt av selgeren eller produsenten gir kjøperen rettigheter i tillegg til de som kjøperen allerede har under ikke-fravikelig lovgivning. En garanti innebærer således ingen begrensninger i kjøpers reklamasjons- og reklamasjonsrett ved forsinkelse eller mangler etter pkt. 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandler for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøper avtaler annet, kan selger i tråd med personopplysningsloven kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendige for at selger skal kunne oppfylle forpliktelsene etter avtalen. Kjøpers personopplysninger vil kun bli utlevert til andre dersom det er nødvendig for selger å fullføre avtalen med kjøper, eller i lovpålagte tilfeller.
14. Konfliktløsning
Klager skal rettes til selger innen rimelig tid, jfr. pkt. 9 og 10. Partene må forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøper kontakte Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
EU-kommisjonens klageportal kan også benyttes dersom du ønsker å klage. Det er spesielt aktuelt hvis du er forbruker som bor i et annet EU-land. Klagen innleveres her: http://ec.europa.eu/odr.